Birkaç gün yüksek ateşle seyredip ardından deri döküntüsüyle kendini belli eden altıncı hastalık, virüslerin neden olduğu ve genellikle 6 ay - 3 yaş arasındaki çocuklarda görülen bir hastalıktır.  Sıklıkla 9 - 21 aylık çocuklarda görülen bu hastalık en çok ilkbahar ve sonbahar aylarında ortaya çıkar. Bu hastalığı geçiren çocuklar, hastalığa karşı ömür boyu bağışıklık kazanırlar. Hastalık boyunca yüksek ateş görülmesi aileleri tedirgin ederek gereksiz yere yüksek doz antibiyotik kullanımına sebep olabilmektedir.

Çocuklarda Hangi Yaş Gurubunda Görülür?

Altıncı hastalık çocukluk çağında sıklıkla 6 ay ile 3 yaş arasındaki çocuklarda görülür. Dört yaşına kadar hemen hemen tüm çocukların geçirdiği bu hastalık geçirildikten sonra hayat boyu bağışıklık bırakır ve bir daha geçirilmez. Özellikle ilkbahar ve sonbaharda daha sık olarak görülmektedir. Altıncı hastalığın için henüz hazırlanmış bir aşı yoktur ve etkeni “Herpes virüs tip 6” denilen bir virüstür.

Belirtileri Nelerdir?

Altıncı hastalıkta döküntüler görülünceye kadar en önemli belirti yüksek ateştir. Çocukta ateş 39 -39.5 dereceye çıkabilir.   Bunun yanında çocukta huzursuzluk olabilir. Eller ve ayaklarda hafif morarma ve titreme görülebilir. Bazen ateşe bağlı kasılmalar ve havaleye neden olabilir. Bunların yanı sıra baş ağrısı, bulantı, kusma, dalgınlık, şuur kaybı, sayıklama olabilir. Çocuğun yeterince sıvı almadığı durumlarda cildinde kuruluk gözlerinde hafif çökme ve halsizlik gözlemlenebilir. Pembe ve gövdeye yayılan deri döküntüleri önemsenmelidir.

Döküntü Diğer Hastalıklardan Nasıl Ayırt Edilir?

6. hastalıkta döküntüler gövdeden başlar ve daha sonra kollara yayılır. Diğer çocukluk çağı hastalıklarında ise döküntüler genellikle boyun ve yüzden başlamaktadır. Döküntüler tip olarak da diğer hastalıklardan farklıdır, görülür görülmez kısa bir süre içerisinde 2-3 saat gibi hemen solmaya başlarlar 2- 3 günde de kaybolurlar geriye de bir iz bırakmazlar.

Bulaşıcı Mıdır?

Hasta çocuk öksürmesi ya da hapşırması ile ortama yayılan damlacıklar bulaşıma neden olabilir. Bunları yayan çocuğun bulunduğu ortamda bulunan herkese bulaşabilir. Bulaşma solunum yoluyla olduğu için kalabalık ortamlar bebekler için büyük risk taşır. Ne olursa olsun her türlü ateşli hastalığı olan çocukların diğer sağlıklı bebeklerden izole edilmesi gereklidir. Ayrıca hastalıktan korunmak için genel hijyen kurallarına dikkat edilmelidir. Eller iyi yıkanmalı, bebeğin temas ettiği her şey dezenfekte edilmelidir. Özellikle ağzına götürdüğü bütün cisimler mikroplarından arındırılmalıdır. Virüs vücuda girdikten sonra genellikle ortalama 9 gün kadar insanın vücudunda bir üreme dönemi geçirir.

Hastalığı bir defa geçiren bir çocuk hayatı boyunca bir daha bu hastalığı geçirmez hayat boyu bağışıklanmış olur.

Hastalığın Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastalığın kendine özel bir tedavisi yoktur. Ancak ateşin düşürülmesi için müdahale edilebilir. Hastalık süresince çocuk bol sıvı tüketmeli ve özel olarak bakımları ve yakın takibi yapılmalıdır.

Her hastalıkta olduğu gibi beslenme çok önemlidir. Çocuklar hasta olduklarında iştahları kesilir. Her şeyi reddetme eğilimleri vardır. Aileler bu durumlarda çok büyük sabır göstermeliler ve emek vermelilerdir. Sürekli derece ile ateş ölçümleri yapıp çocukla yakından ilgilenmeli ve bol sıvı ile takviye etmeli taze meyve suyu kokteylleri, sulu çorbalar hazırlamalı ve bunları çocuklara oyunlar eşliğinde sunmalıdırlar.

Mutlaka doktora başvurun

Altıncı hastalık teşhisi zor koyulan bir hastalıktır. Yüksek ateş ebeveynler için çok tedirgin edici bir durumdur. Bu nedenle ateşin nereden kaynaklandığı bulununcaya kadar, ya da 6. hastalık geçirdiği kesinleşinceye kadar hastanın, bir çocuk uzmanının takibinde kalması daha uygundur.

Ateşi düşen çocuğun tekrar ateşlenmesi, çocuğun ateşi düşmeden döküntüler başlaması, dalgınlık, hayal görme ve sayıklama olması, ciddi baş ağrısı, ensesini kasma, fazla hareket ettirememe, tekrarlayan kusmalar, nefes alma güçlüğü, göğüs ağrısı ve şiddetli öksürük gibi durumlar gözleniyorsa mutlaka çocuk doktoruna başvurulmalıdır.